Creăm Valoare pentru Alții: Instituțiile de Învățămînt Profesional Tehnic oferă competențe relevante (CREATIVO II)
Statut | În derulare |
Durată | 01.07.2024 – 30.06.2028 |
Parteneri de cooperare | - Fundația Servicii de Dezvoltare din Liechtenstein (LED) - Agenția Elvețiană pentru Dezvoltare și Cooperare (SDC) în numele Guvernului Elveției |
Partener de implementare | Centrul pentru Educație Antreprenorială și Asistență în Afaceri (CEDA) |
Parteneri | - Ministerul Educației și Cercetării (MER) al Republicii Moldova - 12 instituții de ÎPT selectate din Republica Moldova |
Buget | EUR 1’943’761 |
Descrierea proiectului
Proiectul CREATIVO Faza II își propune să promoveze măsuri proactive pentru a alinia programele de formare cu cerințele pieței muncii și să sprijine inițiativele antreprenoriale în rândul cursanților.
Această strategie vizează creșterea angajabilității și echiparea cursanților cu competențe profesionale relevante pentru piața muncii. Prin promovarea unui mediu care încurajează învățarea practică și gândirea antreprenorială, proiectul urmărește să transforme instituțiile de ÎPT care nu numai că răspund nevoilor imediate ale angajatorilor, dar și inspiră inovația și auto-angajarea în rândul absolvenților.
Context:
Conform Biroului Național de Statistică al Moldovei, Sondajul Forței de Muncă pentru al treilea trimestru al anului 2023 a arătat că 28,6% dintre tinerii cu vârste între 15 și 34 de ani erau clasificați ca NEET, cu o disparitate de gen semnificativă, în special afectând femeile. Un studiu al Băncii Mondiale indică că 36% dintre studenți ar prefera educația vocațională, cu diferențe de gen vizibile și o segregare semnificativă în domeniile alese.
În prima fază a proiectului CREATIVO, CEDA a colaborat cu 11 instituții de ÎPT, inclusiv centre de excelență, colegii și școli profesionale. Această fază s-a concentrat pe sprijinirea acestor instituții în planificarea și implementarea activităților antreprenoriale. Șase instituții au dezvoltat cursuri de FC orientate spre cerere, în timp ce cinci s-au concentrat pe activități antreprenoriale clasice, aliniate profilului educațional și resurselor fiecărei instituții. Eforturi semnificative de consolidare a capacităților au fost întreprinse, îmbunătățind abilitățile instituțiilor de a oferi cursuri relevante pentru piață și stabilind parteneriate cu sectorul privat, crescând astfel angajabilitatea absolvenților.
Evaluarea externă a subliniat eficacitatea proiectului, notând îmbunătățiri semnificative în angajarea clienților, diversificarea producției și participarea studenților, în ciuda provocărilor economice și administrative.
Evaluarea externă a subliniat eficacitatea proiectului, notând îmbunătățiri semnificative în angajarea clienților, diversificarea producției și participarea studenților, în ciuda provocărilor economice și administrative.
Scopul proiectului
Tinerii și adulții își îmbunătățesc angajabilitatea datorită educației și formării vocaționale relevante.
Obiectiv general: Centrele de Excelență oferă asistență calificată în lansarea și furnizarea cursurilor de FC sau a activităților antreprenoriale pentru instituțiile de ÎPT, astfel încât formabilii să dobândească competențe relevante pentru piața muncii.
Proiectul va continua să sprijine instituțiile partenere de ÎPT în dezvoltarea și oferirea de programe de formare orientate spre cerere, servicii și/sau produse adaptate nevoilor specifice ale companiilor private și clienților individuali. Adoptând o mentalitate antreprenorială, aceste instituții își vor ajusta ofertele pentru a asigura relevanța și atractivitatea pentru piețele lor țintă. Pentru a scala schimbările instituționale și realizările din faza 1, CEDA va oferi suport pentru patru Centre de Excelență strategice (CEC - Centrul de Excelență în Construcții; CEHTA - Centrul de Excelență în Horticultură și Tehnologii Agricole din Țaul; CET - Centrul de Excelență în Transporturi; CEVV - Centrul de Excelență în Viticultură și Vinificație) dispuse să acționeze ca facilitatori de sistem și centre de resurse pentru dezvoltarea și lansarea cursurilor de FC sau a activităților antreprenoriale.
Centrele de Excelență partenere selectate reprezintă cele mai importante sectoare ale economiei: construcții, transporturi, horticultură, viticultură și vinificație.
Obiectivul general menționat mai sus va fi atins prin următoarele rezultate:
Rezultat 1. Un Hub de Experți în activitățile antreprenoriale înființat la Centrele de Excelență ce oferă asistență calificată instituțiilor de ÎPT afiliate/partenere pentru a crea și lansa cursuri de FC sau activități antreprenoriale relevante pentru nevoile pieței muncii
Se va înființa un HUB care implică cele patru Centre de Excelență care au participat în faza I și instituțiile de ÎPT afiliate/partenere (selectate in CREATIVO II). Acest HUB este prevăzut ca o platformă colaborativă dedicată îmbunătățirii livrării practicilor inovatoare și durabile de ÎPT. Funcția sa principală include mentoratul / coaching-ul instituțiilor de ÎPT în dezvoltarea cursurilor orientate spre cerere și a activităților antreprenoriale. Acest lucru va implica ghidarea în gestionarea eficientă a finanțelor, strategii de afaceri inovatoare și bune practici în activitățile antreprenoriale durabile. Se va îmbunătăți capacitatea Centrelor de Excelență în educație antreprenorială, planificare strategică și analiza pieței. În plus, CE vor primi 70.000 € pentru a avansa propriile proiecte antreprenoriale, îmbogățind astfel resursele HUB-ului și exemplificând modele de succes pentru replicare în rețeaua de ÎPT.
Rezultat 2. 8 cursuri de FC sau activități antreprenoriale dezvoltate cu sprijinul Hub-ului de Experți în antreprenoriat.
Se urmărește creșterea economică a instituțiilor de ÎPT prin dezvoltarea de inițiative antreprenoriale și furnizarea de cursuri de formare orientate spre cerere. Aceasta implică efectuarea de cercetări de piață cuprinzătoare pentru a identifica idei antreprenoriale viabile și cursuri de formare continuă. Pentru fiecare concept antreprenorial, se vor dezvolta planuri de afaceri detaliate și se vor aloca fonduri de până la 40.000 € per activitate antreprenorială. Sumele granturilor vor fi adaptate nevoilor individuale ale instituțiilor, așa cum sunt detaliate în planurile de afaceri, asigurându-se că finanțarea este alocată eficient pentru a sprijini cele mai relevante activități pentru fiecare instituție. Proiectul intenționează să formeze un consorțiu între CE și instituțiile lor afiliate/partenere, dezvoltând cursuri de formare continuă care, odată acreditate, vor fi livrate în fiecare dintre instituțiile afiliate. Cursurile de scurtă durată vor fi concepute pentru a oferi calificări parțiale (micro-calificări). Această abordare va asigura sustenabilitatea cursurilor de formare continuă și va extinde acoperirea acestora în mai multe regiuni. În plus, instituții de ÎPT afiliate vor dezvolta independent cursuri de FC sau inițiative antreprenoriale cu sprijinul Hub-ului de Experți.
Rezultat 3. 4 evenimente de networking organizate pentru instituțiile de ÎPT, pentru crearea a 20 de noi colaborări/parteneriate.
Se va extinde rețeaua și colaborările între instituțiile de ÎPT prin evenimente de networking cu reprezentanți din sectorul privat, instituții publice, alte instituții de ÎPT partenere ale proiectului și ONG-uri/proiecte active în sectorul ÎPT. Implicând un spectru larg de participanți, evenimentele își propun să capteze perspective diverse de expertiză, promovând schimbul de experiențe, identificarea provocărilor și stabilirea parteneriatelor potențiale. Accentul pus pe networking urmărește să consolideze comunitatea ÎPT prin promovarea unei culturi a colaborării și inovației.
Evenimentele de networking vor fi organizate de fiecare Centru de Excelență, fiecare asumându-și pe rând rolul de gazdă a unui eveniment. Această rotație asigură că fiecare CE contribuie activ la inițiativă, valorificându-și punctele forte și resursele unice pentru a îmbogăți programul general.
Rezultat 4. Un centru de resurse digitale pentru instituțiile de ÎPT dezvoltat
Centrul de resurse digitale pentru instituțiile de ÎPT își propune să consolideze și să împărtășească resurse cheie, inclusiv ghiduri, cadrul legal și bune practici în sectorul ÎPT. Scopul său este să sprijine dezvoltarea și gestionarea programelor de FC și a activităților antreprenoriale, oferind un punct de referință pentru alte instituții de ÎPT care doresc să cunoască mai multe sau să dezvolte o activitate antreprenorială sau program de FC. Aceste resurse vor fi dezvoltate în colaborare cu CE partenere pentru a se asigura că toate părțile interesate au o sursă de informații fiabilă și cuprinzătoare. Centrul digital va fi integrată în site-ul CEDA, asigurând accesibilitate largă și actualizări periodice, servind astfel toate instituțiile de ÎPT, nu doar cele implicate în proiect.
Centrul de resurse digitale va fi, de asemenea, conectat la site-urile partenerilor de proiect, care vor fi actualizate și îmbunătățite ca parte a proiectului. Astfel, site-urile celor 12 instituții (4 CE și 8 ÎPT-uri afiliate) la solicitarea Ministerului Educației și Cercetării, vor fi îmbunătățite.
Rezultat 5. 12 pachete (4 CE și 8 ÎPT-uri partenere) cu instrumente de marketing și vizibilitate pentru programe FC sau activități antreprenoriale dezvoltate.
Se vor îmbunătăți strategiile de promovare și comunicare pentru fiecare instituție de ÎPT participantă. Obiectivul este de a promova programele de FC sau activitățile antreprenoriale dezvoltate și de a face instituțiile de ÎPT mai atractive pentru potențiali elevi sau potențiali clienți, mediul de afaceri și alte părți interesate, crescând astfel admiterile și generând venituri. Elevii din ÎPT vor fi formați și implicați în dezvoltarea planurilor de promovare, în special în domenii precum marketing-ul digital și social media. Această abordare va abilita studenții să participe la promovarea activităților antreprenoriale, valorificând platformele digitale pentru o mai largă acoperire și implicare.